A szakápolás ágazatai – Sürgősségi szakápoló

A szakápolás ágazatai – Sürgősségi szakápoló

A sürgősségi szakápoló elsődleges és legfontosabb feladata a sürgősségi osztályra bekerülők állapotának felmérése, és ez alapján annak a sorrendnek a felállítása, hogyan lássák el őket. Ezen kívül el kell látni sürgősségi beavatkozásokat is, megfigyelni a beteget és dokumentálni. A sürgősségi szakápoló részt vesz a sürgősségi osztályra érkező ápolók tanításában is.

A felsőfokú képzettséget jelentő szakképesítés elvégzéséhez érettségi és 55 723 01 Ápoló, 55 723 02 Csecsemő és gyermekápoló vagy 55 723 11 Mentőápoló szakképesítés szükséges. Az iskolarendszeren kívüli OKJ szakképzés óraszáma 1200-1400, ami 40 százalékban elméleti és 60 százalékban gyakorlati. Pálya-, és szakmai alkalmassági vizsga is szükséges hozzá, valamint 1 év sürgősségi osztályon eltöltött gyakorlat.

Néhány olyan tulajdonság, amivel nem árt rendelkezni, annak, aki ezen a területen akar dolgozni: empátia, nyugodtság, pontosság, precizitás, problémamegoldó-képesség, türelem, jól kell tudni bánni a kétségbeesett betegekkel és hozzátartozóikkal, váratlan helyzetekben helyt kell tudni állni.

Az alábbi feladatokkal bízhatnak meg egy sürgősségi szakápolót:

Ő végzi el a sürgősségi osztályra érkező betegek triage besorolását, és felvételét, különböző check-listákat vezet ezekről. Fel kell ismernie életveszélyes állapotokat és elhárítani a közvetlen életveszélyt, egy team tagjaként kell tudnia dolgoznia, betartani az orvos utasításait. A sürgősségi ellátásra szoruló betegek igényeit fel kell mérnie, és lehetőség szerint kielégíteni azokat, előtudja készíteni a beteget és az eszközöket a diagnosztikai vizsgálathoz.  Előkészíti és használni is tudja, ha szükséges, a sürgősségi ellátásban használatos orvosi, ápolási vagy informatikai eszközöket, gondoskodni tud azok utánpótlásáról.

A beteg állapotát folyamatosan meg kell figyelnie, arról feljegyzést kell írnia, dokumentálnia kell a kezeléseket, a vizsgálati eredményeket, a beadott gyógyszereket. Eközben és ezután is ő kommunikál a betegekkel és a hozzátartozókkal, pszichésen is támogatnia kell őket, és ha van rá mód egészségnevelő tevékenységet is folytathat.

Ha adódnak speciális sürgősségi feladatok, azokat is el kell tudnia látni. Ha a kritikus állapotú beteget szállítani kell, akkor azt megtudja szervezni, ha kell kivitelezi.

Közreműködhet az osztályra érkező gyakorlatukat töltő ápolók tanításában, ha van rá lehetőség, akkor kutatás-fejlesztési munkákban is részt vesz.